Drugi porodični automobil često voze deca dok obavljaju svoje obaveze i vozač je obično neko sa probnom vozačkom dozvolom ili malo vozačkog iskustva. Pošto je često u pitanju jeftiniji model, zimskim pneumaticima se posvećuje manje pažnje a ponekad se i svesno ide na izbegavanje troškova.
Bezbednost treba da bude prioritet kada se voze deca i mladi. Uz to, nedostatak iskustva i veštine kod neiskusnih vozača može da nadomesti maksimalno bezbedna oprema – a pneumatici spadaju u najvažniju opremu. Reagovanje i upravljačke veštine novog vozača prve zime nisu na istom nivou kao kod iskusnog vozača glavnog porodičnog automobila, koji uz to obično ima i bolje zimske pneumatike. Naravno, čak ni bezbedan automobil ne može da garantuje bezbednost ako vozač postupa neodgovorno. Međutim, uticaj pneumatika na bezbednost vožnje se uvek naglašava u auto školama.
„Profesionalni instruktor ocenjuje značaj i pravilno korišćenje bezbednosne opreme. Zajedno razgovaramo o uticaju pneumatika na upravljanje, izboru odgovarajućeg tipa pneumatika i važnosti pritiska u njima,” kaže Gerhard fon Bresensdorf, predsednik Nemačke asocijacije auto škola.
Štednja na pneumaticima može da bude skupa
Kupovina novih pneumatika se naročito odlaže kada se sezona već bliži kraju. Ideja je da se novac uštedi korišćenjem izlizanih pneumatika do kraja proleća ili jeseni jer posle toga svakako sledi zamena pneumatika. Međutim, bezbednost ne zna za kalendar: baš naprotiv, pneumatici postaju još važniji u promenljivim vremenskim uslovima.
Tokom 2000-tih pneumatici su bili faktor rizika u svakoj sedmoj smrtonosnoj nesreći prouzrokovanoj putničkim automobilom ili kombijem. Nokian Tyres za sve svoje pneumatike preporučuje dubinu šare od najmanje 4 mm. „Nikada ne treba da čekate da se pneumatici potpuno izližu već ih menjajte kada na njima ostane otprilike četiri milimetra gazeće površine.Kada se montiraju zimski pneumatici na njima treba da ostane preko 5 milimetara gazeće površine kako bi se osiguralo prianjanje na klizavim površinama,” kaže Martin Dražik, proizvodni menadžer kompanije Nokian Tyres.
Takođe ne treba zaboraviti da i starost pneumatika utiče na performanse jer se gumena smesa vremenom stvrdnjava. Ako su pneumatici aktivno korišćeni duže od šest godina prianjanje na ledu će biti ozbiljno smanjeno čak i uz dovoljnu dubinu gazeće površine. To je čest problem kod drugog porodičnog automobila, jer se oni obično voze manje od osnovnog automobila. Starost pneumatika lako možete proveriti pomoću četvorocifrenog broja na bočnom zidu. Prve dve cifre označavaju nedelju proizvodnje dok druge dve označavaju godinu. Na primer, ako je kôd 1717, pneumatik je proizveden 17. nedelje 2017. godine.
SAVETI ZA ZIMSKE PNEUMATIKE NA DRUGOM PORODIČNOM AUTOMOBILU
- Odaberite visokokvalitetne zimske pneumatike dizajnirane za srednjoevropske uslove
- Menjajte pneumatike nakon šest godina aktivne upotrebe
- Bez obzira na to koliko se često automobil koristi, proverite DOT oznake na pneumaticima kako biste se uverili da nisu stariji od 10 godina
- Pneumatike zamenite najkasnije kada dubina gazeće površine ostane 4 mm
- Proverite pritisak u pneumaticima na drugom automobilu – preporučena zimska vrednost je otprilike 0,2 bara viša od letnje vrednosti