
Menjanje EU oznaka za pneumatike naročito će koristiti korisnicima zimskih pneumatika, budući da će oznaka sada sadržati informacije o prianjanju na snegu i ledu. Do sada nisu postojale oznake vezane za svojstva potrebna u zahtevnim zimskim uslovima. Svrha oznaka pneumatika je da usmeri potrošače na pneumatike koji su ekonomičniji, bezbedniji i tiši. Nove oznake počeće da se koriste od maja 2021. godine.
Do sada vozači nisu imali načina da razlikuju zimske pneumatike namenjene različitim uslovima. Evropska unija je sada odlučila da obnovi oznake o potrošnji energije i karakteristikama pneumatika. Nove oznake će pojednostaviti poređenje modela pneumatika i pomoći će kupcima koji kupuju preko interneta.
Prema ranijoj regulativi, svi modeli za putnička i kombi vozila morali su da imaju nalepnicu koja označava mokro prianjanje pneumatika, jačinu buke kotrljanja i uticaj na potrošnju goriva. Pneumatici za kamione nisu zahtevali nalepnice, ali informacije su morale da budu dostupne. U centralnoj Evropi prianjanje po mokroj podlozi i snegu je ključno za bezbednu zimsku vožnju, dok je u Skandinaviji važnije prianjanje na ledu. Do sada nije postojao zahtev da oznake navode ta dva podatka.
– Ranije su informacije na oznakama pneumatika bile varljive za korisnike zimskih pneumatika u Skandinaviji, dok u centralnoj Evropi dilema nije bila toliko ozbiljna. Nove oznake za prianjanje na ledu izdvojiće pneumatike pogodne za skandinavske zemlje od ostalih zimskih pneumatika. Oznaka za prianjanje na snegu biće dodeljena pneumaticima čije snežne performanse su dovoljno dobre za centralnoevropsku zimu, kaže Jarmo Sunari, menadžer zadužen za standarde, propise i odobrenja u kompaniji Nokian Tyres.
Lakše odlučivanje pri kupovini
Zime su pretežno vlažne u centralnoj Evropi te je mokro prianjanje od primarne važnosti. Važno je i povremeno prianjanje na snegu. Međutim, nordijski zimski pneumatici su posebno konstruisani za led.
– Najveći problem je predstavljalo to što nisu svi pneumatici koji su reklamirani kao zimski bili pogodni za sve zimske uslove. Pneumatici namenjeni centralnoevropskim zimama potpuno su drugačiji od nordijskih zimskih pneumatika. Mokro prianjanje i prianjanje na ledu su dve međusobno isključive karakteristike; kupac može da kupi pogrešne pneumatike ako informacije na oznaci nisu odgovarajuće, kaže Sunari.
Oznaka za prianjanje na ledu ispočetka će se koristiti samo za putničke automobile, dok će oznaka za prianjanje na snegu biti dostupna i na monovolumenima, lakim kamionima, kamionima i autobusima. Oznake su zasnovane na međunarodnim standardima i propisima. Međunarodna organizacija za standarde (ISO) trenutno vrši standardizaciju testa za prianjanje na ledu, a prianjanje na snegu se oslanja na ECE propise Ujedinjenih nacija.
Nokian Tyres aktivno sarađuje sa nordijskim organima vlasti i donosiocima odluka u cilju ažuriranja oznaka.
O čemu je reč?
- Pneumatici za putnička vozila i kombije imaju EU oznaku koja ukazuje na mokro prianjanje pneumatika, jačinu buke kotrljanja i uticaj na potrošnju goriva.
- Ažuriranjem EU oznake dodaće se informacije o prianjanju na ledu i snegu.
- Nove oznake će pojednostaviti poređenje modela pneumatika i pomoći će kupcima koji kupuju preko interneta.
- Novi propis se ne odnosi na pneumatike sa šiljcima.
- Nove oznake u upotrebu ulaze 1. maja 2021. godine.